Tuesday, February 05, 2008

Sisteme de numarare

La khmerii din Cambogia sistemul de numarare se repeta dupa 5, nu dupa 10. De exemplu 6 va fi 5 si 1, sapte va fi 5 si 2.

Karen Blixen povesteste in cartea sa "Out of Africa" despre cum invata cu un tanar suedez sa numere in limba swahili. Pentru ca cifra 9 semana cu un cuvant cu conotatie obscena, tanarul, jenandu-se sa aduca vorba de el, a preferat sa-i spuna ca in limba swahili nu exista cuvantul 9, deci nici 19, nici 29 sau 90. Autoarea s-a minunat despre curajul acestui popor de a nu respecta o regula atat de importanta si de a sari peste o cifra. Ba mai mult, s-a gandit ca un mic african de pe domeniul ei, caruia ii lipsea de la o mana inelarul, poate ca il "pierduse" intentionat. Inelarul de la o mana corespunde cifrei 9, cifra noua nu exista deci nici inelarul nu este de folos.

Cand eram mica am inventat limba ireneza unde toate cuvintele erau spuse invers. Aveam asadar in loc orez, unu, iod, iert, urtap, icnic, esash, etpash, tpo, auon, ecez. Clasa mea cu ecez elevi (printre care un caine, un leu, o soricioaca si un muzicant etc) repeta in cor sistemul meu de numarare. Il stiu pe de rost pana si acum. Probabil si ei, acolo unde sunt acum, daca mai exista si sunt jucarii mari, cu meserii si la casa lor, inca numara asa.

Colega mea, Midori, a cumparat un ceas binar pe care eu il urasc si-l defaimez constant. Eu, care am dorit intotdeauna sa inventez un ceas cum nu mai exista, fara cifre, fara limbi, descopar ca sunt o traditionalista a timpului si a ceasurilor.

3 comments:

Suntcalm? said...

"printre care nu caine, nu leu, o soricioaca si nu muzicant etc"

Iren said...

prea negativist unu' asta intors pe dos :(

Anonymous said...

Unii ii zic verlan :)